Historien til Forsvaret på Kjeller
Kontinuerlig militær flyvirksomhet siden
21. september 1912.
9. september 1912 ankom Hær-offiserene Thaulow og Sejersted med toget til Lillestrøm for å rekognosere flyplass til kommende Hærens flyvevesen. De fant Kjeller som høvelig. 14. september kommer Farmann-flyet ”Njaal” til Kjeller - pakket i kasser. Det sammenstilles så, og 21. september foretas første flyavgang fra Kjeller.
Noen milepeler:
1 jul 1914 Hærens flyveskole opprettet
18 aug 1916 Hærens flyvemaskinfabrikk etablert på Kjeller
1917 Søndenfjeldske flyveavdeling opprettet
1920 Ruteflyvning mellom Kjeller og Halden
1 aug 1927 Navneendring til Kjeller flyfabrikk
Kong Haakon mønstrer Søndenfjeldske flyveavdeling 26 august 1929 under avslutning av årets regimentsøvelse
1 jan 1930 Søndenfjeldske Flyveavdeling blir Flyve bataljon
1 jun 1938 Lufthansa åpner flyrute fra Kjeller til London via kontinentet
Kjeller på trettitallet
9 apr 1940 Første tyske flyangrep på Kjeller ca kl 0830
18 nov 1943 Amerikansk dagangrep
29 apr 1945 Britisk nattangrep
9 mai 1945 Driftsingeniør Alf Hagen overtar Kjeller flyfabrik
28 aug 1945 Luftforsvarets Tekniske Fagskole etableres på Kjeller
1950 Flyskole igjen på Kjeller
1952 - 1966 Arbeid med to helikopter prototyper på Kjeller (PKX-1 og PKX-2)
10 okt 1952 Flyvåpenets Materiellkommando opprettet, og endret i
1953 … til Flyvåpenets Forsyningskommando
1 jan 1960 Luftforsvarets forsyningskommando etablert
1 jan 2002 Forsvarets logistikkorganisasjon/Luft (FLO/Luft) opprettet 1 jan 2002
1 jan 2004 Ny FLO-organisasjon - FLO/Luft lagt ned
1 sep 2005 FLO omorganisert - og igjen i 2010
2012 FLO/TV/Luftforsvarets hovedverksteder Kjeller (LHK) gjort om til statsforetak med navn AIM Norway Sf
2016 En stor del av FLO, Forsvarets Materielladministrasjon (FMA), gjort om til egen etat under Forsvarsdepartementet
2016 AIM Norway Sf gjort om til statsaksjeselskap
15 nov 2016 Stortinget vedtar under behandlingen av ‘Kampkraft og Bærekraft
Langtidsplan for forsvarssektoren’, blant annet at «Forsvarets leir på
Kjeller legges ned» (innen 31 des 2023). I omtale av saken (Kjeller)
sies det dog i Utenriks- og forsvarskomiteens innstilling at:
«Komiteen
viser videre til at Kjeller var den første flyplassen i Norge.
Flyplassen spilte også en viktig rolle under andre verdenskrig og ble
utsatt for en rekke bombeangrep. Komiteen legger til grunn at Kjellers
forsvarshistoriske betydning ivaretas i samarbeid med Skedsmo kommune.»
2019 AIM Norway AS kjøpes opp av KONGSBERG og Patria – Kongsberg Aviation Maintenance Services AS etableres.
Kongsberg Aviation Maintenance Services AS flytter deler av sin virksomhet til Rygge, bla motorverkstedet. Andre deler av virksomheten fortsetter på Kjeller. En lang og ærerik epoke i norsk militær materiellforvalting og flyaktivitet på Kjeller kan ta slutt, men endringene kan også åpne for nye og spennende muligheter.
Det er et stort engasjement for å bevare og frede dagens Kjeller flyplass som en enestående luftfartshistorisk kulturav. Riksantikvaren varslet 4. oktober 2018 oppstart av fredningssak av Kjeller. Etterfølgende høring ift interessenter, samt videre vurderinger av Riksantikvaren, resulterte så i nytt skriv fra Riksantikvaren av 5 des 2019 der man revurderte sine fredningsvurderinger fra 2018. Bla ble hele rullebanen inkludert som videre vurderingsgrunnlag. Endelig fredningsforslag avventer kommunens (Lillestrøm) og Forsvarsbygg sine nedelige planer.
Parallelt jobbes det gjennom stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark (KFK) med planer med å få etablert et veteranfly-/luftfartøyvernsenter med tilpasset rullebane på Kjeller. Dette kan bli en del av en framtidig ‘opplevelsespark' lsvarende turistattraksjonene Shuttleworth Collection på Old Warden og Imperial War Museums på Duxford i England.
KFF, 26. oktobert 2023